Past Production Reviews

2
L'incoronazione di Poppea, Monteverdi
D: Ville Saukkonen
C: Edward Ananian-Cooper
Monteverdigänget imponerar igen

Läs HBL Helg i fyra månaders tid för endast 44,85 € ! SVERIGE | Fredrik återvände från Finland till Sverige – då kom bakslaget: ”Jag blev en persona non grata” Monteverdigänget imponerar igen Lovande studerande och sångare av internationell stjärnkaliber samsas i Orpheus' Muses Monteverdiuppsättning. SÅNG Säkert hantverk. Poppeas kröning presenterade flera finfina sångare, bland dem Katja Vaahtera (Poppea) och supersäkra mezzosopranen Merja Mäkelä (Nerone). Säkert hantverk. Poppeas kröning presenterade flera finfina sångare, bland dem Katja Vaahtera (Poppea) och supersäkra mezzosopranen Merja Mäkelä (Nerone).PASI KLEMETTI Tove Djupsjöbackatove.djupsjobacka@hbl.fi 26.08.2017 14:12 UPPDATERAD 26.08.2017 14:13 Claudio Monteverdi: Poppeas kröning (L'incoronazione di Poppea). Regi Ville Saukkonen, dirigent Edward Ananian-Cooper, koreografi Laura Humppila, visualisering Hanna Hakkarainen, projiceringar Tuukka Aimasmäki, ljus Tuukka Törneblom. Orpheus' Muses, Helsingfors konservatorium 25.8. För tredje gången sätter operaföreningen Orpheus' Muses upp en Monteverdiopera, denna gång Poppeas kröning med en massiv mängd roller. Vilken fin chans att ge nya förmågor en chans till högklassigt barockmusicerande – lovande studerande samsas med sångare av internationell stjärnkaliber, flera för mig nya bekantskaper. Man blir inte operasångare utan att få en chans att beträda tiljorna, och förhoppningsvis öppnar sig dörrarna till Monteverdis tonspråk och fraseringskultur för en ny sångargeneration tack vare dessa projekt.

read more
Barokkiooppera Poppean kruunaus on kulttuuriteko – Helsingin konservatorion salissa kuultiin lupaavia laulajia

Saukkosen tulkinnan parasta antia ovat ristiriitaiset ja mehevät henkilöhahmot. Moderniksi katupartiolaiseksi puettu kontratenori David Hackston oli mainio epätoivoisena ja petettynä sotapäällikkö Othona. Sopraano Katja Vaahtera puolestaan toi Poppean hahmoon sulosointuista viettelevyyttä, jota tältä nousun ja tuhon kokeneelta vahvalta naiselta saattaa odottaa. TODELLINEN VOIMAHAHMO lavalla oli mezzosopraano Merja Mäkelän esittämä Nero. Keski-Euroopan oopperataloissa hankittu kokemus näkyi ja kuului vapautuneisuutena.

read more

Explore more about Orpheus' Muses